torstai 25. kesäkuuta 2015

Havaintoja ja tavoitteita

Olen mennyt ilmoittamaan Vinskin pariin agistarttiin lähitulevaisuudessa ja tämän innoittamana olen treenannut jotenkin normaalista poikkevasti, siis ihan ajatuksella ja selväpäisesti eikä vaan "sinnepäin" mikä on yleisin syntini. Ja treenatessani suorittanut erilaisia havaintoja liittyen omaan ohjaustyyliini sekä koiraan. Tässä päällimmäiset:

Havainto 1
En olekaan kuvittelemani todella hidas ohjaaja. Olen ihan helvetin hidas ohjaaja. Koiran tehdessä mitä hyvänsä minä pääsääntöisesti pyörin sen edessä hidastamassa sitä jäädessäni mukamas odottamaan sitä, tai vaihtoehtoisesti tulen perästä ja annan ohjeet koiraparalle joskus viikon päästä sekä suoritan ties mitä kevätjuhlaliikkeitä pitkin rataa... Havaintooni liittyy siis tosiasia että osaa se Vinski juosta ihan tuijottamattakin.
Asia valkeni minulle tässä päivänä eräänä kun olin hallilla suorittamassa yksinkertaista harjoitusta hyppy-takaakierto-hyppy. Esteet olivat siis suoraan perätysten ilman mitään ihmeellistä kommervenkkiä ja silti homma oli jotenkin tahmeaa. Treenejäni sivulta seurannut tuttu huikkasi minulle yksinkertaisen kysymyksen jäädessäni takaakierrolla odottelemaan koiraani ihan loputtomasti: "mikset mene aiemmin pois alta?". Niin. Miksi en mene? No siksi kun en ole luottanut Vinskiin - olen jotenkin kuvitellut että sen tulee kiire perääni ja oikoisi sen sijaan että se suorittaisi esteet silti. Eli tähän tulee muutos ja jo ensi kokeilussa totesin että kyllä se suorittaa kun annan sille tilaa tehdä, ja nyt minä lakkaan kuvittelemasta ja alan luottaa koiraan. Kyllä se esteet suorittaa jos joku kertoo minä vaan kerron miten päin ja missä järjestyksessä homma suoritetaan.

Havainto 2
Kiitos Marikalle, olen myös havainnut että koiraani todella on mahdollista kääntää radalla, mikäli ohjaajan toiminnassa on jotain järkeä. Havainnosta johtuvat tulokset ovat vasta harjoitteluasteella, mutta silti tämä äskettäinen havaintoni helpottaa agilityharrastustani aika paljon.

Havainto 3
On ennestään tiedossa että Vinskin hyppytekniikassa on parantamisen varaa ja tätä on harjoiteltu paljon matalilla rimoilla. Havaintoni onkin se, että Vinski hyppää tavallaan luonnostaan ihan hyvin mutta jostain syystä radalle lähtiessä nimenomaan ensimmäiset pari estettä ovat kamalia, etenkin jos hypyt suoritetaan kohtisuoraan. Ehkä Vinskillä on itseluottamusongelmia tai se on muuten vaan niin höyryissään että se ei katso yhtään miten hyppää. Olen myös havainnut että käännöksissä tai "kinkkisemmissä" paikoissa sujuu paljon paremmin, ilmeisesti koska niissä pitää keskittyä paremmin, joten uskoisin roiskimisen olevan sidoksissa nimenomaan henkiseen puoleen. Treeniä treeniä! Hyppytekniikka ei varmaan ihmemuutoksia koe koskaan koiran ollessa tuon kokoinen ja ikäinen, mutta itseluottamusta saan parannettua varmasti.

Havainto 4
Vinski varastaa lähdössä. Mitä se ei ole koskaan aiemmin juuri tehnyt, mutta minä olen jotenkin päästänyt sen perseilemään luottamalla että "no kun ei se ennenkään ole". Olen kuitenkin ryhdistäytynyt ja asiaa on harjoiteltu viimeaikoina lukemattomia kertoja, toivotaan että tänään epiksissä lähtö sujuisi paremmin. Peukut pytyyn!

Havainto 5
Minä olen aina ottanut kontaktit siltä kannalta että niissä pysytään ja niistä ei luisteta. Niihin pysähdytään ja piste. Tästä ei ole oikealla radalla hyötyä koska koira päästää sata lasissa ja hyppää yli sillä vauhdilla ettei se edes pystyisi pysähtymään. Kun kierrokset on tapissa, jarrut ei toimi. Kiitos Mirkan olen ottanut niihinkin uuden lähestymistavan. Kontakteilla hengaillaan. Niillä on sellainen yin&yang meininki, flow, ollaan rauhassa, unisia eikä lähdetä pois. Tätä on harjoiteltu nyt vaikka kuinka, toivotaan että edes aavistus muutoksesta alkaisi pian näkyä.

Havainto 6
Syy epäkohtien 1-5 syntymiseen ja sitä kautta havaitsemiseen löytyy peilistä, kuten niin miljoona kertaa aiemminkin. No, ainakin on kehittämisen aihetta...

Tästä siis huomaa miten vuoden treenitauolla saa ihan täysin unohdettua kaiken järkevän ja keksittyä ties mitä ihme säätämisiä radan vaikeuttamiseksi. Muutos tulee nyt, onneksi päästään pian kurssillekin piiiiitkästä aikaa! :)

Tänään mennään Lapualle epiksiin, tavoitteena saada lähtö ja kontaktit onnistumaan.

Ilmoitin meidät myös rally-tokokokeeseen Seinäjoelle 25.7.
Onpahan vähän jotain treenimotivaatiota myös "sileällä". Rally-toko on itse asiassa niin kivaa että olen alkanut varulta vähitellen opettaa Vinskille myös "väärällä" puolella seuraamista ja perusasentoa. Ja näköjään haastetta riittää. Ykähän sen on oppinut jo, se on jotenkin sellainen laiva että kun sen suoraksi saa, niin suorana se myös pysyy, oli puoli mikä vaan. Helppo homma.
Vinskin kohdalla sen sijaan... asetan tavoitteeksi että ensi kesänä tähän aikaan seuraaminen onnistuu myös oikealla! Onkohan tarpeeksi pitkä tavoiteaika? :D

Tässäpä sitä onkin hetkeksi tekemistä. Seuraavan postauksen voisin tehdä Vinskiä ja Ykää piinanneesta inhottavasta kutinasta, jonka vuoksi on suoritettu jo ties minkälaisia operaatioita ja josta syystä ajoin taas Vinskiltä karvat pois (se näyttää jäätävältä, kuten kuvasta näkyy!).
Koitanpa ehtiä lähipäivinä.


Puhelinlaatu \o/



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti